waarom?
Als je de toets niet foutloos hebt gemaakt, snap je nu in elk geval een beetje waarom je grammatica nodig hebt.
Als je het verschil tussen een lijdend en een meewerkend voorwerp niet kent, kun je nooit de woorden hen en hun correct gebruiken.
Als je het onderwerp
en de persoonsvorm niet kunt vinden en niet weet,
dat die allebei in het meervoud of
enkelvoud moeten staan,
ga je onherroepelijk fouten
maken.
Om werkwoordsvormen goed te kunnen spellen,
moet je een persoonsvorm van een
voltooid deelwoord
kunnen onderscheiden,
en moet je een onderwerp
kunnen vinden.
Als je denkt, dat in de zin Er wordt je niets gevraagd het onderwerp je is, schrijf je word in plaats van wordt.
ongrammaticale zinnen van leerlingen
De volgende zinnen komen uit teksten die geschreven zijn door leerlingen uit 2 gymnasium
![]() |
Men denkt
namelijk dat informatie zoeken via het Internet sneller gaat en dezelfde
informatie bevat als een gedrukte tekst.
Als je dit goed leest,
staat er, dat informatie zoeken via het
Internet dezelfde informatie bevat als een gedrukte tekst. |
![]() |
De
kans op betrouwbare informatie is wat groter als je deze uit gedrukte teksten
haalt, want is deze eenmaal gedrukt, kan het niet meer veranderd worden. Als je dit goed leest, staat er na want: is de kans eenmaal gedrukt. Deze leerling bedoelde na want: als een tekst op papier eenmaal gedrukt is. Bovendien staat er: kan het niet meer veranderd worden. Dit het verwijst naar de kans en moet eigenlijk naar een tekst verwijzen. Ook dit het is dus fout en moet zijn: hij. |
![]() |
Hierdoor
is de kans dat mensen die geen verstand hebben van wat ze schrijven een stuk
kleiner.
|
Goed. Nu je dit weet, ben je gemotiveerd om
de grammatica te leren beheersen.
We kunnen dus aan de slag! |